CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 06, 2006

Projek Syawal

Salam..

Pagi tadi.. lepas sahur.. lepak2 tengok tv.. terkeluar lagu Jac.. yg jadi theme song Bersamamu.. Tersyahdu lak tgk orang2 tak berkemampuan.. cacat.. anak yatim.. bulan2 posa.. bulan2 raya ni.. mmg sayu gakbila fikir cara diorang sambut raya..

Rasa terpanggil lak nak contribute seciput ihsan buat insan2 yang kurang bernasib baik berbanding kita2 semua...

What I have in mind now.. is.. nak gather some friends.. to do some charity work.. InsyaAllah... kalau Tuhan izinkan la..

After all.. i need some contribution from all of you to make this happen. My plan is to sedekah/hadiahkan hamper berisi kuih raya (yg kita buat sendiri) + cordial drinks + cake
Reason napa nak buat sendiri kuih raya.. sebab nak jimat cost.. kalau beli.. maybe kita dpt sikit je ngan amount of money yg sama... lagipun.. hari2 weekend aku setakat ni.. selain melingkar atas katil.. ialah.. melingkar depan TV.. tak productive langsung.. !

So.. stret to the point je la ya... Aku nak ajak some of you (yg free and willing to contribute) bersama2 aku.. kita collect some cash among us.. dan kalau nak lagi panjang sedekah ni.. kita beritahu kawan2 ofis kita.. lagi senang kawan2 yg immediate... dan nanti boleh la diorang panjangkan lagi ke kawan2 diorang atau sedara mara diorang (macam iklan le plak)... cash tu kita akan gunakan untuk beli bahan mentah utk buat kuih raya.. (maybe kita buat yg simple2 dan tak memerlukan tenaga dan modal yg banyak)... tapi.. sedap =) ... selain bahan mentah.. kita gak boleh beli cordial drinks utk disertakan bersama2 dalam hamper hadiah tu nanti... utk cordial.. kalau boleh.. kita carik dari pembekal org Islam la.. lagi berkat le rasanya.. kita sokong bisnes org Islam..

Kalau kita dapat kumpul fund ni.. dan ada orang yg sanggup utk tolong aku buat kuih2 raya ni.. kita boleh start as soon as possible..

Bagi yang tak dapat nak bantu dari segi membuat kuih ataupun sumbangan RM.. maybe korang boleh tolong carikan keluarga2 atau orang persendirian yang korang rasa layak menerima hadiah ni.. aku nak target warga2 tua (yg bukan tinggal di rumah org2 tua).. dan warga miskin yg tak tinggal di rumah anak2 yatim/kebajikan yang banyak menerima sumbangan..

For example.. kat rumah aku banyak gak family yg susah.. tp.. diorang tak comply utk tinggal kat rumah org tua2/anak yatim/rumah kebajikan.. because of banyak sebab la kan.. yg penting.. kita leh buat sesuatu utk diorang dan menyerikan aidilfitri diorang... best kan feeling dapat menggembirakan org tu? kalau takda tempat nak disalurkan sumbangan ni.. cemana la pulak yek..

Location utk buat kuih raya.. InsyaAllah.. kat rumah aku ada tempat yg appropriate utk buat kuih raya (separate from my mum's kitchen).. pintu pun lain..

Jadi.. korang semua yg nak join.. are most welcome to my house... dan berbuka ngan family aku ptg nya..

Who's in?

Semoga Allah makbulkan idea aku ni.. atas sokongan korang semua..
Regards,
Su

2 comments:

Zack said...

Salam guys,
aku dah masukkan link blog ni dalam post terbaru aku. Semoga Allah memberkati usaha kome berdua.

tipahvogue said...

thanks zack. really appreciate it!